0

Conflictvermijding

In de ideale wereld heb je met al je klanten, collega’s en medemensen een harmonieuze relatie, hoef je nooit vervelende reminders te sturen en lost elk meningsverschil zich als vanzelf op uit wederzijdse sympathie.

Alleen ziet de realiteit er soms toch een tikkeltje anders uit …

Conflicten vermijden zonder jezelf te benadelen: bij héél wat van mijn klanten is dat een hardnekkig zeurende kopzorg. Begrijpelijk, je bijt liever niet de hand die je voedt, toch? Als de andere maar gelukkig is, hoor ik hier vaak. Alleen, de gevolgen van iets (niet) te doen ten koste van jezelf, zijn wel voor jou. Bovendien weet je nooit hoe die ‘andere’ gaat reageren, toch? Dus waarom zou jij in zijn plaats beslissen dat wat je zegt of doet hem (niet) blij maakt? Stemt tot nadenken …

Je wil eigenlijk niet maar je doet het tóch. *Zucht*

Herken je dit?

  • Je doet extra werk. Onbetaald.
  • Je hebt weer toegegeven ten voordele van de andere.
  • Er ligt iets op je lever maar je zwijgt als vermoord. Een lastige reactie van de tegenpartij wil je kost wat kost vermijden.
  • Je bent zó diplomatisch dat je boodschap niet overkomt zoal jij ze bedoelde.

Voor alles is een oplossing

  • Hou je bij de feiten. Als jij conflictvermijdend bent, dan betrek je emoties bij een kwestie en dus onrechtstreeks ook de relatie. Je focust hier te veel op en verliest de feiten uit het oog. Een gouden regel: zet enkel en alleen de feiten op de voorgrond, het helpt je relativeren.
  • Je komt op voor jezelf: dat màg (en moet). Zoom niet in op wat de andere van jou gaat denken. Stel jezelf de vragen:
    • Wat heb ik nodig?
    • Wat wil ik?
  • Koop tijd. Als jij iemand bent die conflicten mijdt, heb je vaak meer tijd nodig om de juiste woorden te vinden. Ah ja, je wil het immers goed aanpakken als er zich een meningsverschil voordoet. Zo geef je jezelf wat adem- en denkruimte:
    • Ik kom hier later op terug, ok?
    • Ik denk er even over na en bel je weer.
    • Ik laat dit een momentje bezinken. Spreken we er straks over?

BOEM!

Herken je dit, conflictvermijd(st)er? Er wringt al een tijdje iets tussen jou en een klant/collega/vriend(in). Je bijt voortdurend op je tanden, op je lip, je krult je tenen, balt je vuisten. Maar je zwijgt en reageert niet. En plots heb je er zó genoeg van dat je o.n.t.p.l.o.f.t. en roept: “Dat is nu altijd hetzelfde!”

En eigenlijk heb je het zelf zo ver laten komen. Je switcht van subassertief naar agressief en slaat assertief over.

 

Assertief zijn, doe je zo

Assertief zijn, betekent niet per definitie nee zeggen. Je spreekt wél over wat jij wil en nodig hebt. Dan is het nodig dat je transparant bent over wat er in je hoofd omgaat. Op een verbindende manier communiceren, is de oplossing.

  • Verbindende communicatie
  • Wat zijn de feiten? Voorbeeld:
    • Ik merkte dat je dinsdag en woensdag pas om 8.00 uur op kantoor was i.p.v. om 7.00 uur.
  • Hoe voel je je hierbij? Voorbeeld:
    • Ik voel mij hier wat ongemakkelijk bij ten opzichte van de andere collega’s.
  • Oplossing? Voorbeeld:
    • Wellicht had je een goede reden. Wil je erover praten? Kan je vanaf morgen terug op tijd komen, ajb?

Wat is het worstcasescenario? Kan je je dat concreet voor de geest halen? Want vaak maken we dingen in ons hoofd veel groter dan ze in realiteit zijn. Wat is nu werkelijk het àllerergste dat kan gebeuren als je je mening uit? Think about it …

  • Je vrienden als test
    • Je zit met iets maar je hebt gaan flauw idee hoe je dat correct overbrengt aan ‘de andere’. Want je angst voor de reactie is groot. Een goed advies: ‘test’ je dialoog met je lief, beste vriend of favoriete buurman. Want alleen als iemand weet wat je voelt, kan ie er begrip voor opbrengen. En als jij dat oefent met een vertrouweling, wordt het ‘echte’ gesprek al iets gemakkelijker.

Kijk, dit ben jij!

Conflictvermijding komt vaak tot uiting als je heel mensgericht bent. Je bent een krak in bemiddelen, empathisch zijn en teamwerk. Adder onder het gras: zodra je in een stresssituatie belandt, riskeer je om jezelf naar de tweede (of derde, of vierde) plaats te schuiven.

Het lijkt misschien niet evident om dit te veranderen, maar het is absoluut mogelijk. Daarom is het handig als je weet hoe je precies in elkaar zit. En dat kan met de Lumina Spark-persoonlijkheidstest. Die ontleedt je karakter op momenten dat niemand kijkt, in de dagelijkse omgang en onder stevige stress.

Wie doet, die leert

Wat denk je? Gaan we samen op zoek naar hoe je gracieus over je valkuilen springt? Geef me een seintje en we zijn vertrokken! Oh ja, mail of bel me gerust vrijblijvend als je vragen hebt, ik luister graag naar je verhaal!

 

Anne-Sophie

 

Laat een bericht achter