0

Om het behapbaar en interessant te houden splits ik dit onderwerp op in 3 delen.

Veel leesplezier met DEEL 1!

Ik kick op doelen. Ik ben altijd wel met verschillende doelen tegelijkertijd bezig: 10.000 stappen per dag zetten, 3 workouts per week, het huis afwerken tegen de zomer (we zijn al halfweg ons lijstje!) en dan heb ik nog een heleboel doelen/projecten voor Rise HR die klaarstaan en/of up & running zijn voor 2018.

Je hoort (en ziet) het al, ik ben een lijstjestrekker (so what?).

Waarom doelen stellen?

  • Het geeft me richting en structuur.

  • Als resultaatsgerichte persoon geven doelen me ongelooflijk veel voldoening.

  • Het maakt dat ik zaken realiseer en dat ik vooruitkom.

  • Het doet me groeien als mens.

Hoe bereik je jouw doelen?

Even stoppen hier. Deze vraag komt eigenlijk te snel. Die beantwoord ik in DEEL 3. Om je doelen te bereiken moet je eerst je doelen goed formuleren (DEEL 1 en 2).

Hoe formuleer je jouw doelen?

Hier loopt het snel mis. We gooien vaak als het ware een ‘vogelepikpijltje’ naar een idee en we zeggen: “OK, ik wil 4x per week sporten!” En je begint er enthousiast aan. Tof, zo’n doelen! Maar dan wordt volhouden moeilijk.

Neem kleine stapjes. Begin bij het begin.

Je doelstellingen mogen absoluut ambitieus zijn, graag zelfs. Maar: wees realistisch. Onrealistische smeken als het ware om opgeven, dus wat heeft het dan voor zin? Maak jezelf niets wijs.

Een klein stapje dus.

Stel: je sport weinig. Begin dan met 2 keer een half uurtje sporten per week en stel na enkele weken je doel bij (dat is echt oké hoor!). Door het rustig op te bouwen hou je de drempel laag voor jezelf en blijft het leuk. En als het leuk blijft, zal het doel op termijn automatisch plaatsnemen voor een nieuwe levensstijl of wordt het misschien zelfs een stukje van jezelf!

Ik spreek hier uit ervaring: enkele jaren geleden reed ik met de wagen naar de supermarkt op amper 700 meter van thuis. En als ik dan toch eens de fiets nam vloekte ik al op het einde van de straat. En nu? Ik tank 1 keer om de 3 maanden, doe alles met de fiets, sport 3 keer per week en stap minstens 10.000 stappen per dag. Ik heb lang moeten zoeken naar de juiste aanpak maar door kleine stappen te nemen is het stilaan een stuk van mezelf geworden. Moet ik daardoor geen moeite meer doen? Nee, tuurlijk niet! Maar het is wel 100% intrinsieke motivatie geworden!

Als je het mij vraagt? Ambitie hebben brengt je vooruit en werkt motiverend. Zorg er enkel voor dat het niet bij ambitie blijft.

Succes!

Anne-Sophie

Wil je een gelijkaardig artikel lezen of meer tips? Lees hier het artikel over goede voornemens.

Laat een bericht achter