0

Doelen stellen, dat lukt ons meestal wel. Ze volhouden? Dat lukt meestal ook voor een tijdje, maar na enkele maanden zitten we vaak terug in onze oude gewoontes. Hoe kan je je doelen dan wel bereiken?  Enkele tips!

1. Maak tijd

  • Hoe is het?

  • Druk.

Het is een standaard beginconversatie. En de ziekte (sorry voor het woord) van deze tijd dat mensen geen tijd hebben. We gebruiken het zelfs al als standaardantwoord, we denken er niet meer bij na.

Eerlijk? We hebben wel tijd. Echt wel. Als we prioriteiten stellen kunnen we tijd maken.

Is dat makkelijk? Nee.

Moet alles altijd makkelijk gaan? Nee. Dan zou het allemaal maar saai zijn.

Maak dus komaf met dergelijke ‘hippe’ excuses. Het is echt niet hip, je liegt enkel jezelf voor. Als je écht iets wil, dan mààk je dat prioriteit en mààk je daar tijd voor.

2. Spreek erover met je vrienden en/of partner.

Betrek je familie, vrienden, partner in je belangrijke keuzes. Vraag hen om jou aan te moedigen om vol te houden. Zoek mensen om je heen die je motiveren. Want iedereen heeft baat bij aanmoediging.

3. Verander je gedachten

  • “Ik kan het” : Vaak denken mensen op voorhand al dat het moeilijk gaat zijn om iets vol te houden en dat het toch niet zal lukken om hun gedrag vol te houden. De gedachte daaraan verlamt nog voordat we ermee begonnen zijn. Verander dus je gedachten van: “dit gaat toch niet lukken” naar “Ik kan dit!”

  • Denk niet in belemmeringen maar in mogelijkheden.

    • Niet: ik mag geen chocolade eten na mijn avondmaaltijd

    • Wel: ik sluit mijn avondmaaltijd af met een lekker warme camillethee

  • Denk in termen van leren, niet in termen van slagen en falen. Als je je doelen echt belangrijk vindt, kan je niet mislukken, maar enkel leren onderweg.

4. Wees bewust tijdens moeilijke momenten.

Als het over snoepen gaat, had ik vroeger heel vaak moeilijke momenten. Ik eet namelijk supergraag dessertjes (en dan spreken we nog niet over paaseitjes) en kon er meestal niet van stoppen. Ik werk zo’n beetje volgens het alles of niets-principe (heel ambetant). Mijn vriend had hier een oplossing voor. Hij zei: stel jezelf tijdens een moeilijk moment de volgende vraag:

“Brengt deze korte termijn actie mij dichterbij mijn doel?”

Dit werkt bij mij zo goed! Het maakt dat ik die paaseitjes soms (niet altijd) makkelijker kan laten passeren.

5. Houd vol

Soms moet je gewoon even op je tanden bijten en denken: It’s for the best. Ik heb hier zélf voor gekozen. Ze zeggen dat liefde een werkwoord is. Bij doelen is dat ook zo. Mijn motto kan dan wel ‘gewoon doen’ zijn, maar ook dat is werken. Werken om vol te houden, werken om soms ‘nee’ te moeten zeggen, werken om te investeren in doelen.

6. Richt je op de toekomst

Als een grote verandering nodig is, laat dan los wat geweest is. Blijf niet achteromkijken maar richt je op de toekomst en begin met een frisse start.

7. Evalueer en meet

Het klinkt misschien gek, jezelf evalueren. Maar het feit dat je je ‘resultaten’ en gedrag bijhoudt, geeft al een enorme stimulans om door te zetten. Kies dus dagelijks (op korte termijn) of wekelijks (op langere termijn) een vast tijdstip dat je even terugblikt hoe het met je verandering gaat.

Zo, een hele boterham he?

Realiseer je dat grote veranderingen nooit in 1 keer tot stand komen. Het is een proces van vallen en opstaan dat soms jaren kan duren. Met deze tips kan je al een heel eind verder. Wil je hier toch meer over weten of actief een plan uitwerken om je doelen te bereiken? Dat kan. Er zijn verschillende mogelijkheden voor individuele coaching, dus neem gerust even contact op om te kijken hoe ik je kan ondersteunen.

Ik wens je onwaarschijnlijk veel succes in het behalen van je doelen!

Anne-Sophie

Heb je de vorige delen al gelezen?

DEEL 1

 

DEEL 2

Laat een bericht achter