LifeWerk

Hoogsensitief op het werk

By november 28, 2019 Geen commentaren

Wat is een HSP (High Sensitive Person)? 

Als je een HSP’er bent, krijg je meer prikkels te slikken dan je ‘gewone’ medemens. Je hebt meer tijd nodig om je dag te verteren want je krijgt behoorlijk wat input op je bord. Dat levert je veel creativiteit op, want alles wat binnenkomt, verwerk je op een dieper niveau.

Maar – elke medaille heeft een keerzijde – je kan er ook door overprikkeld raken.

Een hoogsensitief brein

Je hoogsensitieve brein werkt een tikkeltje anders dan dat van Jan Modaal. Je merkt dingen op die anderen vaak ontgaan. Jij gaat ervan uit dat jouw sympathieke naaste je altijd begrijpt. Maar die weet vaak niet wanneer hij sommige grenzen overschrijdt. Only the lonely? Zeker niet. 12 tot 15% van de bevolking bevindt zich in jouw schuitje.

Een kenmerk, geen ziekte

Hoogsensitiviteit is een aangeboren persoonlijkheidseigenschap. Laat je dus nooit een zieke noemen als jij een HSP’er bent, want niets is minder waar. En net zoals alles, heeft dat hooggevoelige kantje voor- en nadelen.

HSP op je werk

  • Nee zeggen. Hm, daar ben je geen straffe in. Je neemt vaak te veel taken op je schouders en dat veroorzaakt op termijn stress. Dankzij je grote inlevingsvermogen, wil jij anderen maar al te vaak helpen. Alleen gaat dit ook ten koste van jezelf. Zodra je de indruk krijgt dat je collega te veel werk op zijn teljoor krijgt, schiet jij in de help-modus. Pas op, anderen steunen, is een mooie eigenschap. En jij voelt je geapprecieerd. Maar soms is dit een impulsieve beslissing, en heb je zelf ook geen tijd om al dat werk er nog bij te nemen.
  • Impulsief op een opdracht springen omdat ze er leuk uitziet: dat ben jij ten voeten uit. Je zegt – enfin, je roept – ja vanuit een oprecht enthousiasme. Maar al snel kan je spijt de kop opsteken, gewoon omdat je er eigenlijk geen tijd voor hebt.
  • Je wordt moe en raakt geïrriteerd als je werkt in een drukke omgeving: babbelende collega’s, rinkelende telefoons. Wist je dat dit komt omdat een geluidsprikkel harder binnenkomt? Geluid is een letterlijke sensatie die je niet kan filteren.
  • Negatieve feedback komt bij jou harder binnen. Je verdraagt ‘m moeilijk en ziet ‘m soms als een aanval op je persoonlijkheid. Je doet je werk graag goed; je handelt pas als je heel zeker bent van je idee. Wordt dat afgekeurd, dan voel jij je ook afgewezen. Ook positieve reacties hebben een speciaal effect op jou. Ze geven je vleugels, je voelt je gesteund en je steekt een tandje bij om nog beter te presteren.
  • Je anticipeert snel op situaties. Door de diepgaande verwerking van al die prikkels, denk je creatiever en verder na.
  • Je houdt ervan als je taken duidelijk afgebakend zijn en de verwachtingen helder uitgesproken. Binnen een concreet kader, vind je het fijn om zelfstandig te bewegen.
  • “Ja maar, die weten dat toch?” Ervan uitgaan dat de ander aanvoelt wat bij jou speelt, is een fout denkparcours. Communicatie gebeurt niet altijd op het juiste moment. Soms stel je iets vast dat je niet leuk vindt, maar omdat het zo subtiel is, zeg je er op dat moment niets van. Als zich dit meerdere keren voordoet, bestaat de kans dat je reactie intenser is omdat je het al een tijdje opkropt.
  • Communicatie is voor jou heel belangrijk. Als HSP’er ben je een krak in het detecteren van non-verbale signalen. Je verwerkt ze diepgaander en geeft er een intensievere betekenis aan. Die betekenis toets je jammer genoeg niet altijd af aan de werkelijkheid. Heb je het gevoel dat er iets mis is op je werk? Spreek erover met iemand dat je vertrouwt.
  • Verandering is je ding niet. Om je meer aanpassingstijd nodig hebt, hou je niet van te veel changement de décor op de werkvloer. Dat haalt je uit balans.

9 tips

  1. Eist je drukke omgeving zijn tol? Zonder je tijdig even af, dat hoeft niet lang te zijn. Een pitstop bij de koffieautomaat of het toilet volstaat.
  2. Een ordelijke werkplek geeft rust. Zet er een persoonlijk item (waarom geen foto van je liefste?) of een plantje. Personal space, safe place!
  3. Slaap voldoende. Je hebt – of je het nu wil of niet – meer tijd nodig om je dag met al z’n prikkels te verwerken. Zo sta je de volgende ochtend uitgerust op.
  4. Is thuiswerken mogelijk? Doen!
  5. Koop tijd. Denk eerst na voor je antwoordt op een vraag. Je verkleint de kans dat je te snel ja zegt en er achteraf spijt van hebt.   
  6. Staat er een meeting op het programma? Vraag alvast naar de agendapunten. Hoe beter je voorbereid bent, hoe rustiger de meeting voor jou zal verlopen. 
  7. Als je merkt dat een collega het moeilijk heeft, is luisteren en steunen genoeg. Je hoeft niet per se à la minute zijn of haar werk over te nemen.
  8. Een open en duidelijke communicatie is prioriteit. Zo vermijd je dat je verkeerde veronderstellingen maakt of dingen interpreteert die de andere niet zo bedoelt.
  9. Je hoeft niet meteen van job te veranderen als er je iets tegenzit. Praat met je baas en kijk hoe jullie de werksituatie kunnen optimaliseren.

Hoe meer HSP, hoe beter het team

Denk jij na het lezen van dit artikel dat je hoogsensitief bent? Het is misschien soms lastig op je werk, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Je kan er prima omheen fietsen. Voorts is jouw hoogsensitieve aanwezigheid een meerwaarde voor je team. Jou als collega hebben, heeft heel wat voordelen. Je denkt out of the box, toont interesse in je medewerkers, komt voor hen op en bovendien werk je erg zelfstandig. Genoeg redenen om apetrots op jezelf te zijn!

Dit artikel werd geschreven in samenwerking met HSP-consulent Laura Albers.

Bron: ‘Hoogsensitief’ van Elke van Hoof

Laat een bericht achter