Blog

Jullie eigen 15 tips voor een betere worklife balans!

By november 29, 2018 Geen commentaren

Enkele weken geleden vroeg ik jullie of jullie persoonlijke tips hadden over het behoud van worklife balans. Ik heb hier veel reactie op gekregen en dat maakt me super blij!! Thanks for that!

De reden dat ik dit aan jullie vroeg is omdat ik geloof in het ‘samen sterker’ verhaal. Ik ben ook maar mens met een eigen ervaring (ik ben 30, dus mijn levenservaring is nog niet om over naar huis te schrijven) dus ik wilde ook content delen die van jullie komt. Zo kunnen we van elkaar leren, en kunnen we allemaal wijzer en sterker worden 😊.

Waarom worklife balance tips?

Omdat worklife balans voor de meeste van ons wel een struggle is. En zeker ook voor mezelf.

Ik weet op zich wel goed hoe ik mijn grenzen moet bepalen en hoe ik mijn timemanagement moet indelen. En meestal lukt dat ook wel vrij goed. Maar mijn probleem is mijn enthousiasme. Ik ben zo enthousiast over mijn werk & vakgebied, dat ik steeds nieuwe ideeën krijg, nieuwe boeken ontdek, nieuwe opleidingen wil doen enz. En dat is zalig, maar dat is ook mijn persoonlijke killer. Want ik zie werken niet altijd als werken. Maar eigenlijk feitelijk is het wél werken, al is het in mijn hoofd. En als ik het aan mezelf toegeef, ben ik in mijn hoofd bijna altijd aan het werk. Da’s tof, maar dat zorgt om de enkele maanden ook wel voor de nodige bots(en) tegen de muur 😊

Maar goed, dat is maar een stukje van mijn verhaal om een beetje te kaderen, maar daar gaat dit artikel niet over. Terug naar de tips.

Ik heb tips gekregen van particulieren en ondernemers, waardoor niet alle tips voor iedereen toepasbaar zijn. Overloop ze voor jezelf even rustig en bepaal nadien welke tips voor jou bruikbaar zijn. Here we goooooooo:

  1. Kwaliteit boven kwantiteit… Durf dus nee zeggen.

  2. Je hebt ballen nodig: om prioriteiten durven te stellen vanuit het hart en de intuïtie; en vertrouwen dat het leven je daarin ondersteunt.

  3. Durf werk te laten liggen naar de volgende dag. i.p.v. laat te blijven werken omdat het ‘moet’.

  4. Vul je vrije tijd met dingen die je écht grààg doet! Ga na wat je energie oplevert en plan dat wekelijks in.

  5. Bepaal elke dag je topprioriteiten, zowel werk als privé.  Zorg dat ze haalbaar zijn en voorzie voldoende marge zodat je ze kan behalen en een goed evenwicht bekomt tussen werk en privé.

  6. Begin je dag met 5 of 10 minuten meditatie of visualisatie. Dat is voor iedereen haalbaar en het geeft je extra energie!

  7. Reserveer wekelijks één avond om alle media af te zetten en quality-time te nemen.

  8. Beperk je TV-tijd. Het lijkt ontspanning maar levert weinig op.

  9. Zoek een job die je graag doet en je zal nooit meer werken!

  10. Vrije tijd nemen wanneer het eens kan (ook tijdens normale werkuren) en doorwerken op momenten dat je vrij hebt (vb. wandeling combineren met creëren van ideeën en gesprekken met mensen).  Deze tip is tegenstrijdig met de volgende, maar ze zijn allebei zinvol omdat iedereen anders werkt en iedereen andere voorkeuren heeft.

  11. Baken je werkuren af.

  12. Plan in het weekend alles voor de week nadien, werk én privé. Als je een leuke avondactiviteit hebt werk je efficiënter omdat je iets hebt om naar uit te kijken.

  13. Zorg ervoor dat je werkruimte afgescheiden is van je persoonlijke ruimte als je thuis werkt.

  14. Integreer als ondernemer voldoende plezier in je werk.

  15. Zorg ervoor dat je als ondernemer je werk steeds vanuit je hart doet, en je persoonlijk achter al je beslissingen, producten en diensten staat.

Zo, hopelijk is er een tip of twee die je kan inspireren of waarmee je aan de slag kan gaan!

Hieronder nog even een dikke merci aan de mensen die bovenstaande content geleverd hebben, met een woordje erbij 😊

  • Adelina Baleci, vroegere schoolvriendin en via Dominic na 15-tal jaar terug in contact gekomen.

  • Tommy & Chinook van Aloha, waar ik deze zomer de heerlijkste bowls heb gegeten! (foodbar Bocadero)

  • Carlien Cavens, gedreven ondernemer die ik vorig jaar leerde kennen tijdens een Bryo traject van VOKA. Zij organiseert retreats voor CEO’s met haar project 48Unplug.

  • Anne-Sophie Theunis, die me op Instagram altijd even doet wegdromen met haar leuke en mooie foto’s.

  • Yana Smits, gepassioneerde en enthousiaste madam die net haar eigen co-working space & zaak (Girlsmode) heeft opgericht.

  • Diane de winter startte Activar op in België, een heerlijk project voor een beter personeelsbehoud in bedrijven.

  • Julie De Smedt, mijn lieftallig zuske.

  • Vincent Bruyninckx, zaakvoerder van Brasserie Antigoon (Stadsschouwburg) en vriend waar ik heel mijn studententijd mee heb doorgebracht in ‘Den Doedelzak’.

  • Charlotte, de meest behulpzame buurvrouw ter wereld.

  • Nathalie ken ik nog niet, maar jouw Instagram triggert me wel!

  • Karen Dejongh, zaakvoerder van The Job Coach. Door samen te kunnen werken met Karen kon ik zelfstandige worden. Eeuwig dankbaar. Haar ondernemersinterview kan je ook op mijn blog lezen.

  • Miguelle Remes, iemand waar ik professioneel goed met ‘klik’, en waarvan ik geloof dat onze wegen ooit nog gaan samenkomen voor een project

Laat een bericht achter