0

Eind november was ik in Londen. Fantastische stad. Fantastische sfeer. Fantastische chai tea lattes. Omringd met fantastische vrienden. Ik zou er heel graag meer over vertellen, maar dat is niet het onderwerp van dit artikel. Ik zocht eigenlijk gewoon een binnenkomer, een eerste paragraaf.

De vooravond van ons vertrek nam ik deel aan een workshop waarin werd gesproken over de groeifundamenten van een eigen zaak. Er werd gesproken over de alombekende why-how-what van Simon Sinek. Ondanks dat ik deze oefening voor mezelf al heel vaak had gedaan, stelde ik plots vanalles terug in vraag. Vragen waar ik eigenlijk al een antwoord op had geformuleerd. Maar zoals altijd begon mijn molen ‘s nachts te draaien en kreeg ik de slaap niet te vatten. Ik kreeg nieuwe vragen, nieuwe ideeën, nieuwe bedenkingen.

Hoe kan ik de mensen het best voorzien van een antwoord? Hoe kan ik ze het best ondersteunen? Hoe kan ik de beste kwaliteit leveren? Hoe ga ik om met vragen waar ik geen antwoord op heb? Hoe positioneer ik me het best? Hoe ga ik mijn social media organiseren? Oh ik ga een totebag laten maken! En postkaarten! En misschien ook zo’n mooi mapje om alle papieren in te steken?

Leuk! Maar tegelijkertijd hatelijk. Want ik was (en ben) volop bezig met de website, nieuwe teksten, grafische zaken. En die nieuwe vragen, ideeën en bedenkingen verwarden mij zodanig dat ik het gevoel had terug in de startblokken te staan.  Ik wist dat ik mijn hoofd zot zou maken als ik er niet over zou praten.

Dus ik raapte de moed bijeen om mijn gedachten in de groep te gooien. We zaten gezellig te eten in Notting Hill. De perfecte moment. Door mijn bedenkingen bespreekbaar te maken en de spiegel voor te houden, ben ik een grote stap vooruit gegaan. Graag deel ik met jullie enkele inzichten die ik meeneem uit het gesprek.

Vanzelfsprekende inzichten, maar zoals ze zeggen: blijven herhalen!      

  • Streef niet naar perfectionisme. Dit houdt je alleen maar tegen om vooruit te geraken.

En toeval of niet, de dag nadien zag ik ergens op een markt deze quote:

  • Praat. Over je ervaringen, ideeën en uitdagingen. Alleen al het uitspreken ervan geeft je automatisch nieuwe inzichten.

  • 90 à 95% van onze angsten zijn ongegrond. Dit wist een goede vriend me te zeggen, en blijkt uit onderzoek.

Ik schrijf dit artikel omdat we op sociale media meestal de positieve, enthousiaste en succesvolle kant zien van ondernemers. Maar er gaat altijd een heel proces aan vooraf. Een ongelooflijk leuk proces, maar ook een spannend proces. Waar je tegen de muur botst en waar je tegen jezelf aanloopt. Maar dit maakt dat je beweegt en dat je vooruitgaat. Als ondernemer, maar ook als mens. 

Laat dus de twijfels binnenkomen, laat ze er zijn, denk er over na en maak ze bespreekbaar. Je komt er zowieso sterker uit.

Succes.

Anne-Sophie.

Dankje liefste Dominic, Magali en Jeremy voor jullie inzichten.  

Laat een bericht achter